Ny heis i Hovdebakken

Aktuelt >> Ny heis i Hovdebakken

Vi har startet arbeidet med å fjerne den gamle heisen og sette opp en splitter ny heis i Hovdebakken!

Den gamle heisen skal først rives (arbeidet er i gang) og erstattes med en splitter ny heis fra Leitner. Den nye heisen vil både gå litt raskere og ha flere medbringere enn den gamle heisen, som vil gi økt kapasitet. I tillegg vil påstigning gjøres lettere ved at bunnstasjonen trekkes noe lenger ut på flata på Fastland enn i dag. Dette kommer både barn og de med funksjonsnedsettelse til gode.

Med en ny heis vil problemer som skeive rullesett, dårlig ledningsnett og defekte medbringere være en saga blott og daglig drift av heisen vil være vesentlig enklere. Heisen blir mer robust og effektiv - slik kan vi tilby en mer pålitelig skiopplevelse til hele byens befolkning!

Opprinnelig plan om ferdigstillelse i midten av november kommer til å skli noe, men vi håper å kunne åpne bakken med kunstsnø og ny heis ved juletider. Ny plassering av bunnstasjonen har tatt tid da det kreves nye godkjenninger i samarbeid med Gjøvik kommune, det samme med toppstasjonen som forlenges noe for å utnytte bakken enda bedre. Før drift kan starte må også Statens Jernbanetilsyn godkjenne heisen, der det blant annet må tas en magnetinduktiv prøve av vaieren for å ha en referanse mot eventuelle fremtidige brudd, samt at dagens sikkerhetsstyringssystem må revideres og godkjennes for den nye heisen.

Vi vil rette en spesiell takk til Gjøvik kommune og andre samarbeidspartnere som har vært rause og medgjørlige i prosessen - alt arbeid fra Gjøvik Skiklubbs side gjøres på dugnad og selv om vi kan litt om skikjøring kan vi pent lite om å bygge heis!

Sammen med den nye varmestua som ble ferdigstilt i fjor og gir oss plass til at flere kan varme seg innendørs, håper vi Gjøviks befolkning vil sette pris på et slikt stort løft for byen og bruke Hovdebakken flittig også i vinter.

Budsjettert kostnad for heisen er på 6,6 millioner kroner ekskl. mva. Et slikt økonomisk løft er kun mulig gjennom et spleiselag, hvor Gjøvik kommune er en vesentlig bidragsyter. I tillegg har Sparebankstiftelsen DNBSpareBank 1 ØstlandetTotens SparebankAmedia/OALions GjøvikHoffNammo og private gjennom Gjøvik Skiklubbs egen Spleis bidratt økonomisk. Tusen hjertelig takk!

Vi er takknemlige for at publikum holder avstand til arbeidet som pågår i bakken og ikke tar seg forbi de sperringene som er satt opp

Teknisk tegning av ny heis