Øverby

Øverby ligger i naturskjønne omgivelser på Gjøviks tak drøye fire kilometer fra sentrum.

I skisesongen er Øverby skistadion og løypenettet rundt et langrennseldorado og et ypperlig utgangspunkt for mange flotte skiopplevelser og turer.

Anlegget gir Gjøvik Skiklubb muligheter for mange aktiviteter som skitreninger, rulleski, klubbrenn og skicross.

Løypenettet tilknyttet Øverby Skistadion består av:

- Lysløype på cirka tre kilometer som er koblet opp mot det øvrige lysløypenettet som strekker seg helt nede fra Bassengparken og helt opp til Blivgodt

- Konkurranseløyper for alle nivåer og aldersklasser fra en kilometer til fem kilometer

- Skicross-løype på cirka 300 meter

- Rulleskiløype på cirka to og en halv kilometer

Anbefalte turer fra Øverby:

Eiktunet – Skistua – Blivgodt - Haugrunden

En flott tur som kan startes fra Øverby eller den store parkeringsplassen mellom Øverby og Eiktunet. Etter cirka fire kilometer jevn stigning i lysløypa fra Øverby kommer man til Skistua (ofte åpent i helgene ved gode skiforhold) og ytterligere to og en halv kilometer tar deg til Blivgodt. Herfra kan den flotte Haugrunden gås både med og mot klokka - lengden er ca. seks og en halv kilometer og runden er lettkupert. Går du denne runden på kvelden trenger du hodelykt!

Mer info om Haug-runden kan du lese her

Med start på Skistua er turen ca. 12,5 kilometer - med start på Øverby blir det cirka to mil.

Gubberudrunden

En mer krevende og lengre runde fra Øverby med bratte oppover og nedoverbakker - samtidig utrolig fin! Start på Øverby og ta deg til Skistua eller start på Skistua for en lettere start. Ca. en kilometer etter Skistua går det av en løype til høyre med nedoverbakker som gir god fart, før noen lange og bratte oppoverbakker tar deg videre over Stakamyra og i retning Glæstadhøgda. Ned igjen forbi Solbakken går det unna, før du avslutter over Rødgardsmyra og Blivgodt og tilbake mot Skistua og eventuelt ned igjen til Øverby.

Mer info om Gubberud-runden kan du lese her

Gubberudrunden fra Øverby er ca. 25 kilometer - med start på Skistua ca. 16-17 kilometer.

Øverby akkurat nå:

Løypekart

0 - 7 ÅR

Velkommen til rennet som er 400m langt.