Nye æresmedlemmer i Gjøvik Skiklubb

Aktuelt >> Nye æresmedlemmer i Gjøvik Skiklubb

På årsmøtet tirsdag 16. april 2024 ble Harald Christian Strand Nilsen og Lars Elton Myhre tildelt æresmedlemskap i Gjøvik Skiklubb av leder i hovedstyret Børge Moen. Vi gratulerer!

Harald Christian Strand Nilsen ble foreslått av alpint-utvalget med følgende begrunnelse:

Harald Christian startet i den lille bakken på Gjøvik og endte opp med å nå den absolutte verdenstoppen i alpint. På vegen blir han husket som en lagspiller og en kulturskaper. Han var en viktig brikke i å utvikle den sterke lagkulturen som fortsatt lever i alpin-norge i dag. Helhjertet og ærlig arbeid over tid sikret pallplasseringer i både storslalåm og kombinasjon i verdenscupen. Harald vant bronsemedaljen og sørget for en historisk og helnorsk pall under kombinasjonskonkurransen under OL på Lillehammer i 1994, en bragd som for evig vil huskes i idrettshistorien.

Harald har vært en enestående ambassadør for klubben og sporten både nasjonalt og internasjonalt. Han har vært en stor inspirasjon til generasjonene som kom etter.

Lars Elton Myhre ble foreslått av langrennsutvalget med følgende begrunnelse:

Lars Elton Myhre (født 1984) har gjort seg bemerket både som utøver, tillitsvalgt, leder og trener i Gjøvik Skiklubb. Myhre er utvilsomt en av klubbens mest meritterte utøvere noensinne. Han debuterte i verdenscupen i alpint i  2004, og har representert Norge i hele 132 verdenscuprenn før han la opp i 2013. Hans beste plassering i verdenscup er en femteplass fra superkombinasjon i Beaver Creek i 2007, han oppnådde flere topp 10-plasseringer i slalåm og han kjørte i første pulje i slalåm i flere sesonger. I tillegg har Myhre en bronsemedalje fra junior-VM (2004) og deltagelse i flere OL og VM som senior.

Etter avsluttet karriere har Myhre engasjert seg i det frivillige arbeidet i klubben. Han har vært en sentral skikkelse i alpingruppa i flere år, og har betydd svært mye for den gode aktiviteten vi i dag har i alpingruppa og i den nye heisen i Hovdebakken. Han sitter fortsatt som leder i alpinutvalget.

Fra venstre: Harald Christian Strand Nilsen, Børge Moen (leder i hovedstyret i Gjøvik Skiklubb) og Lars Elton Myhre